افزايش مشتري در مغازه
اگر شما كاسب هستيد و دلتان ميخواهد در اين بازار كساد مشتري داشته باشيد در ادامه با ما همراه باشيد .
درست هست كه در جذب مشتري كيفيت كالا و انصاف فروشنده حرف اول را ميزند ، اما ظاهر مغازه و طراحي ويترين و دكوراسيون داخلي آن نيز از اهميت بالايي برخوردار هست به طوريكه با بهره گيري از يك دكوراسيون جذاب و كارا ميتوان مشتري بيشتري داشت و در عرصه ي رقابت در بازار ، گوي سبقت را از ساير فروشندگان ربود.
بعد از طراحي ويترين مغازه كه پل ارتباطي مابين فروشگاه و محيط بيرون هست، دكوراسيون داخلي مغازه عامل اصلي در جذب مخاطب، برند سازي و القاي حس مفيد به مشتري مي باشد .
دكوراسيون داخلي مغازه شامل قفسه بندي, طراحي سقف (سقف كاذب), دكور مغازه, نورپردازي داخلي (نور پنهان، نور نقطه اي، نور عريض و …) , چيدمان, سنگ, سراميك, كاغذ ديواري, ويترين, نقاشي و … مي باشد. سايت تالاب
دكوراسيون داخلي مغازه با دقت به موقعيت مغازه طراحي ميشود، اين بدين معناست كه طراحي دكوراسيون مغازه در مناطق گوناگون كاملا متفاوت هست ، چرا كه دكوراسيون داخلي مغازه مي بايست متناسب با نيازهاي مشتريان همان منطقه صورت پذيرد، در غير اينصورت ممكن هست خيلي از مشتريان با اينكه جذب طراحي دكور مغازه ميشوند اما جسارت ورود به فروشگاه را نداشته باشند .
براي طراحي دكوراسيون داخلي يك مغازه و يا فروشگاه مفيد نكات زيادي در طراحي اهميت دارد . نكاتي كه در جذب بالاي مشتري تاثير به سزايي خواهد داشت.
از نخستين نكات حائز اهميت در اين رابطه ، طراحي ورودي براي يك دكوراسيون داخلي مغازه يا فروشگاه به صورت حرفه اي مي باشد . ورودي هايي كه اصطلاحا دعوت كننده ناميده ميشوند مشتري بيشتري را جذب ميكنند .
ورودي هايي كه بزرگ و باز ميباشند و همين طور نور و رنگ خوبي دارند اكثر از ورودي هايي كه ديدي به داخل ندارند و يا اينكه باريك و تاريك ميباشند، مشتريان را دعوت به ورود ميكنند. دقت داشته باشيد كه بهره گيري از رنگهاي مرده در ورودي مناسب نيست . حتي اگر دوست نداشته باشيد كه ورودي را طراحي كنيد كافيست كه آن را باز نگه داريد و يا اينكه تمام شيشه كنيد و داخل فضا را طراحي كنيد.
مورد بعدي، طراحي فضا با رنگهاي جذب كننده هست كه اكثرا رنگهاي تند ميباشند . لازم به ذكر هست كه بسته به سبك فضا بسيار اهميت دارد كه تيپ رنگي فضا چه باشد . بعنوان مثال در سبكهاي كلاسيك بايد از رنگهاي پخته و ملايم بهره گيري نمود و در سبكهاي مدرن از رنگهاي تند و شارپ.
اضافه بر موارد ذكر شده ، نكات ديگري نيز در طراحي دكوراسيون داخلي مغازه وجود دارد كه با بكارگيري آن ها مي توان مغازه اي خوشگل تر و مشتري بيشتري داشت . در ادامه تعدادي از اين نكات را به طور خلاصه مطرح ميكنيم:
– به ميزان روشنايي مغازه ي خود اهميت دهيد :
روشنايي كل فضا را فراهم سازي كنيد به صورتي كه هيچ جا تاريك نباشد زيرا تاريكي احساس ناامني ايجاد ميكند و باعث ميشود كه مشتري علاقه اي به بازديد از فضا نداشته باشد . اما كل فضا را به يك اندازه نورپردازي نكنيد ، نورپردازي اكثر تنها براي نقاطي هست كه كالاها و خدمات مهم تر قرار دارند .
– كالاهي ارزشمند را در معرض ديد بگذاريد :
چيدمان دكوراسيون داخلي مغازه را طوري انجام دهيد كه كالاهاي با ارزش تر در معرض ديد بيشتري باشند و همين طور نور پردازي بيشتري روي آن ها انجام دهيد .
– مسير رفت و آمد را مسدود نكنيد :
مسير رفت و آمد يكي از مهمترين نكات در طراحي دكوراسيون هست كه باعث ميشود مشتري به راحتي در فضا گردش داشته باشد . در صورتي كه به هر علت بخشي از مسير رفت و آمد را بسته باشيد نقطه كور ايجاد كرده ايد.
نكته: ورودي هايي كه اصطلاحا دعوت كننده ناميده ميشوند مشتري بيشتري را جذب ميكنند . ورودي هايي كه بزرگ و باز ميباشند و همين طور نور و رنگ خوبي دارند اكثر از ورودي هايي كه ديدي به داخل ندارند و يا اينكه باريك و تاريك ميباشند، مشتريان را دعوت به ورود ميكنند.
– فاصله ي مناسب بين ويترينها را رعايت كنيد :
راهروها را با ويترين چندان پر نكنيد و در صورتي هم كه اينكار را انجام داديد فاصله بين ويترين ها را طوري در نظر بگيريد كه دو سري از مشتريان به راحتي در آن گردش داشته باشند .
– بازار شام نسازيد :
همۀ وقت رعايت نظم مهم هست ، فضا را جوري چيدمان كنيد كه كالاهايي كه همگروه ميباشند در يك بخش چيده شوند .
– كالاهاي فصلي هم عرضه كنيد :
حتما بخشي از فضا را به كالاهاي فصلي اختصاص بدهيد كه اثبات نيستند و در هر فصل جابجا ميشوند .تعداد استند ها و كالاهايي كه در فضا وجود دارند بايد به اندازه اي باشد كه تمامي فضا يكسان باشند نه اينكه بعضي از قسمتها خالي و يا پر باشند .
– به آسايش مشتريان كم سن و سال نيز دقت كنيد :
در صورتي كه كالاهاي شما مختص كودكان هست بايد دقت كنيد كه ارتفاع استندهاي چنين محصولاتي از نظر ارتفاع براي كودكان هم مناسب باشد .
– اجناس را روي هم بچينيد نه در كنار هم :
سعي كنيد كه از ارتفاع بهره گيري كنيد اكثر از آنكه از عرض بهره گيري كنيد زيرا چشم ارتفاع را اكثر ميبيند .
– تضاد رنگ ها جذابيت بيشتري ايجاد ميكند :
سعي كنيد كه از هر گونه سبكي كه بهره گيري ميكنيد حتما از تضاد رنگي تيره و روشن بهره گيري نماييد و از هرگونه رنگي كه در فضا بهره گيري ميكنيد اين مهم هست كه فاصله درجه رنگي يا طيف رنگي داشته باشد .
– به شكل لبه ي قفسه ها دقت كنيد :
دقت كنيد كه از قفسه هايي با لبه هاي تيز و برنده بهره گيري نكنيد زيرا اين مسئله باعث ميشود كه مشتريان نتوانند رفت و آمد مناسبي داشته باشند و از كالاهاي آن بخش خريداري كنند
منبع:
https://www.talab.org/psychology/success/مشتري-مغازه-كنيم.html